Realisztikus rajzolás,
pálcika embertől az élethű ábrázolásig
A realisztikus rajzolás egy olyan művészeti műfaj, ami mára nemcsak azért vált népszerűvé, mert látványos és mert mindenki képes arra, hogy megtanulja, hanem mert végtelen sok folyamatot, élményt, kognitív, emocionális fejlődést rejt magában, amíg elkészül egy kép.
A realisztikus rajzolás evolúciója
Sokáig az oktatásom alapja a jobb agyféltekés rajzolás volt, de egy idő után azt vettem észre, hogy nincs benne fejlődés nincs benne haladás. Egyfajta stagnálást éltem meg. De ez normális, hiszen minden, amit most tanulunk, teszünk előbb utóbb korlátozó lesz számunkra és nyitni kell a következő szintekre, ahhoz, hogy folyamatosan fejlődésben és inspirációban maradjunk. Mivel minden tágul és változik ezért akkor kezdtem újra fejlődni az oktatásomban, amikor hagytam, hogy a saját meglátásaimat tapasztalatomat, más területeken szerzett tudásomat is beemeljem a programba. Ez nem más volt, mint a matematika, a realitás, illetve a tudatosságban szerzet tapasztalataim.
"A legmerészebb álmomban sem gondoltam volna, hogy a részletek ennyi mindenhez vezetnek el minket és annak folyamata képes bármilyen túlagyalásból, nézőpontot változtatni és örömöt hozni a mindennapjainkba".
Az elmúlt 5 évben, azt figyeltem, hogy hogyan lehetne a két területet párhuzamosan futtatni, hogy egyszerre fejlődjön a kreativitás és a racionális részünk is, úgy, hogy közben lélekből alkossunk, amitől egyedi és megismételhetetlenek lesznek a képeink, az alkotásaink. Ez elsőre nagyfalatnak tűnt számomra, de mostanra összeállt a REND.
Az okoseszközök világába pedig, egyre fontosabbá válik, hogy legyen a gyerekeknek és a felnőtteknek is egy olyan tér, ahol egészen más agyi, lelki tevékenységet is folytathatnak, úgy, hogy közben fejlődnek a képességeik, a tudásuk, készségeik, tudatosságuk, kritikus gondolkodásuk.
Immár 5. éve zajlik az új program és van olyam diákom, aki 5. éve jár hozzám és még mindig tudunk neki újat tanítani, új eszközöket, rendszereket, újabbnál újabb inspirációt nyújtani számára. Az elmúlt évek azt mutatják, hogy 70-80%-ban maradnak a tanulóink, mert nemcsak a kreativitásban, hanem az iskolai teljesítményükben is exponenciális fejlődés mutatkozik meg. A felnőtteknek, önismeretükben ad olyan eszközt, amivel kiléphetnek és megléphetnek szinteket életük azon részeiben, ahol már nem szeretnének lenni, ahol már nem tudnak teljesíteni. Vagy éppen vállalkozás indítása előtt állnak és szeretnék a kreativitásukat fejleszteni. 20 év alatt, nagyon sok élthelyzet bontódott ki előttem, amit számomra is tanulás volt.
Az oktatásunk, ahogy zajlik
A folyamatban hiszek abban, hogy valamit úgy lehet elmélyíteni, ha rendszeresen foglalkozunk azzal, amit szeretnénk elsajátítani. A tanulás folyamat. Ami gyakorlati úton szintetizálható a hétköznapi életünkben.
- Így az oktatásunk, mint az élő, illetve az online térben is, nem egy egy alkalommal, hanem heti, illetve kéthetente együttműködve közösségbe rendeződve zajlik.
- Minden egyes tanuló saját készségeinek és képességeinek megfelelően kapja a feladatoka.
- Mivel egyéni szinten dolgozunk ezért a feladatok minden órán különbözőek és igazodnak a tanulók fejlődési szintjéhez.
- Mindenki saját tempójában tanul és fejlődik, így megtanulja menetközben, hogy mi a valódi tanulás és tudás.
- A realitást fontosnak tartjuk, de a nagy álmokat, célokat a kreativitást méginkább. Ezt a két területet párhuzamosan emeljük be az óráinkba.
Oktatási program
Első fázis:
Az alapok stabil megalapozása, ezen minden egyes tanuló végig megy. Olyan rendszert építünk és tanítunk, ahol, stabil lesz a szem-kéz koordináció, a megfigyelés, a koncentráció. Már ennél a szakasznál, több képességre derül fény, mint amit eddig tudtak magukról a tanulók.
Emocionális hatása
Sikerélmény, önbizalom növelés elkezd kialakulni.
Kognitív hatása
Az összefüggések meglátása, értelmezése kezd fejlődni. Fejlődik a térlátás a koncentráció, memória, kreativitás. Kétagyfélteke harmonizálása, kognitív képességek fejlesztése.
Második fázis:
Különböző eszközök, különböző technikák tanítása, realisztikus árnyékolás grafittal, szénnel, színesceruzával, pasztell használatával.
Emocionális hatás:
Intuíció, érzelmi intelligencia fejlődése, relaxáltabb állapot, öröm
Kognitív hatása
Magabiztosság, újabb képességek, készségek megtapasztalása. Realizálás.
Harmadik fázis:
Realisztikus állatok, portré, tájképek, tanulók aktuálisan kedvenc témájuk szerint választanak, ha valaki nagyon szereti a dinoszauruszokat, akkor a folyamatokat az eszközöket ebben a témában bontjuk ki. Mindenki azt a képet készíti el, amit szeretne, ami az ő szintjének, érdeklődési köréhez igazodik. Itt megjelenik a választás lehetősége, a tanulók is részt vesznek az oktatás alakulásába. Ebben a szakaszban már van elindul a szépérzékelés a lélekből alkotás.
Emocionális hatás:
Érzelmi hatások kidolgozása, nyugalom, béke, öröm állapot
Kognitív hatás:
Kritikus gondolkodás fejlesztése, önálló vélemény megfogalmazása, kommunikáció fejlesztése
Negyedik fázis:
Önálló képek tervezése kivitelezése. Ebben a szakaszban kialakul egy kép a diákoknak önmagukról is, nekünk oktatóknak is így az érzelmi, illetve a személyiségükhöz mérten egy önazonos képet már eltudnak készíteni. Megjelenik az absztrakció, az érzelmek kifejezése, a realizmus tükrében.